שקד Amygdalus

פריחת עץ השקד

” ויאמר אליהם ישראל אביהם אם-כן אפוא זאת עשו קחו מזמרת הארץ בכליכם והורידו לאיש מנחה מעט צרי ומעט דבש נכאת ולוט בטנים ושקדים” (בראשית מ”ג, י”א)

שקד – תאור ותפוצה
השקד הינו סוג של עץ או שיח נשיר הנמנה על משפחת הוורדיים.
תפוצת השקד היא באזור הים תיכוני ובאזורים הממוזגים של אסיה.
בארץ ישראל גדלים חמישה מיני בר: שקד מזרחי, שקד ערבי, שקד הרמון, שקד מצוי ושקד קטן עלים. כל חמשת המינים מוגנים על פי חוק! שלשת המינים הראשונים נדירים.

השקד הוא בין הצמחים המקדימים לפרוח ובולט בנוף בעיקר בזמן פריחתו.
השקד אותו אנו אוכלים הוא הזרע של עץ השקד התרבותי אשר עבר תהליך של טיפוח חקלאי בו בררו את הזנים המפיקים את השקדים המתוקים ביותר.
זרע שקד הבר הוא מר ומכיל אמיגדלין המכונה גם ויטמין B17, אמיגדלין מתפרק לחומר הרעיל ציאניד.

שקדים – ערכים תזונתיים
זרע השקד מכיל כמות גבוהה של סידן. לשם השוואה מאה גרם של שקדים מכיל אותה כמות סידן שמכילה כוס חלב (על פי נתונים של דיאטנית מועצת החלב שהכניסה לחישוב את הכמות והזמינות של הסידן). סידן הלא הוא הקלציום חשוב מאד לבריאות האדם – שמירה על בריאות העצמות השיניים, מניעת קרישי דם, תפקוד תקין של הלב, מערכת העצבים ועוד.
זרע השקד מכיל מינרלים נוספים בכמות גבוהה: מגנזיום, אשלגן, מנגן, נחושת וזרחן.
נחושת ומנגן הם שני מינרלים אותם אנו צריכים בכמויות מזעריות, הם מהווים מרכיב חיוני של אנזים חשוב ביותר בשם superoxide dismutase המנטרל רדיקלים חופשיים הנוצרים במיטוכונדריה.
ויטמין B2 מצוי בשקד ומשתתף בתהליכי ייצור האנרגיה בגופנו.
בנוסף מצויים בקליפת השקד פלבנואידים שהינם נוגדי חימצון הפועלים באופן סינרגיסטי (העצמת הפעולה) עם ויטמין E המצוי בשפע בזרע עצמו.
השקד מכיל חומצת שומן מסוג אומגה 9 שהיא חומצה אולאית חד בלתי רוויה.

שקד – שימושים אחרים
שמן שקדים משמש לעיסוי הפרינאום כהכנה ללידה.
שמן שקדים משמש גם כשמן בסיס בארומתרפיה. אל שמן הבסיס מטפטפים מספר טיפות של שמנים אתרים המיועדים לטיפול המבוקש.
בנוסף משמש שמן שקדים בתעשיית הקוסמטיקה.
חלב שקדים – חלב שקדים מתקבל מטחינת השקד השלם בבלנדר וסילוק הינו מזון בעל ערך קלורי גבוה ומהווה תחליף ראוי לחלב מן החי.
השקד משמש להכנת מרציפן, טורון “turrón” (קינוח ספרדי) וקרם נוגט.
שקד – שימושים רפואיים
כולסטרול גבוה – מחקרים באדם ובחיות מדווחים כי שקדים שלמים יכולים להוריד את סך הכולסטרול ואת רמת הכולסטרול “הרע” LDL ולעלות את רמתו של HDL הכולסטרול ה”טוב” לא ברור מהי הכמות האפקטיבית הנדרשת.
חרדה בחולים סופניים – קיימות הוכחות מדעיות לא ברורות להאם שקדים מפחיתים חרדה בחולים במחלות סופניות המתמודדים עם כאבים פיזיים ופחדים רגשיים.
תגובת העור לטיפולי קרינה – במחקר מקדים, קרם המיוצר משקדים מתוקים לא הראה שום יתרון כאשר נמרח על עורם של חולים שטופלו בקרינה.
שימושים רפואיים שלא נבדקו – שימושים רפואיים נוספים המבוססים על מסורת או על תיאוריות מדעיות שלרב לא נבדקו על בני אדם ולא הוכחה מידת בטיחותם או יעילותם: אנטי בקטריאלי, מעורר חשק, סרטן שלפוחית השתן, סרטן השד, מהילה של תרופות המוזרקות לגוף, הגדלת ספירת הזרע, משלשל מתון, סרטן הגרון והפה, מחלות לב, מעניק לחות לעור.

אלרגיה
אלרגיה לשקדים היא תופעה נפוצה ויכולה להוביל לתגובות קשות. שקדים נמצאים ברשימת שמונת המזונות העיקריים הגורמים לאלרגיה של ארגון הבריאות העולמי.
לעיתים רגישות לשקדים מופיעה במקביל לרגישות לסוגי אגוזים אחרים.
חשוב לדעת!
שקד הוא בדרך כלל מאכל בטוח (אצל אנשים לא אלרגנים), אם זאת, כאשר אוכלים מהשקד בכמות גבוהה על בסיס יומי הוא יכול להוריד את רמת הסוכר בדם ולכן לחולים סכרתיים הלוקחים תרופות ולחולים עם היפוגליקמיה נדרשת זהירות ומעקב אחרי רמת הסוכר בדם. בנוסף באופן תיאורטי שקדים ותרופות להורדת רמת הכולסטרול יכולים ליצור אפקט מוגבר כאשר נלקחים יחדיו.
בנוסף צמחי מרפא הפועלים להורדת רמת הסוכר בדם או צמחים המשמשים להורדת רמת הכולסטרול יכולים גם כן ליצור אפקט מוגבר בשל הפעילות הזהה ולכן חייבים לנקוט בזהירות המתבקשת.

איפה קונים שמן שקדים?
מאחר ופעמים רבות שואלים אותי גולשים “איפה קונים שמן שקדים לעיסוי פרינאום?” החלטתי להוסיף את המידע הבא לגביי רכישת שמן שקדים.

הקישורים הם לאתר iherb משום שיש לי ניסיון מאוד טוב איתו ופעמים רבות כאשר בדקתי והשוותי מוצרים שונים של תוספי תזונה ראיתי שבiherb המחירים יכולים להיות נמוכים פי 2 ואפילו פי 3 ממה שמוכרים בארץ.

הנה קישור לדף שמכיל מוצרי שמן שקדים שיכולים לשמש לעיסוי  – קישור.

מי שרוכש מוזמן להשתמש בקוד הנחה vdp113 שיזכה אותו ב5$ זיכוי (את הקוד מכניסים בשלב התשלום).

countrydistance_0062

2 תגובות

  1. האם אנשים שאלרגיים לשקדים כמאכל, יכולים להיות אלרגיים גם לשמן שקדים מתוקים בזמן עיסוי?

  2. אלרגיה לשקדים נובעת מאלרגיה לחלבון המצוי בשקדים. לעתים החלבון נמצא גם בשמן שמופק מהשקדים. נוכחות החלבון=האלרגן תקבע על פי אופן ייצור השמן. דווקא בשמנים האיכותיים שעוברים תהלכי עיבוד פחות משמעותיים הסיכוי לנוכחות האלרגן תגדל. מכיוון שאין אנו יכולים לדעת האם בשמן תהיה נוכחות של האלרגן או לא ומכיוון שתועד גם מקרה של רגישות לשקדים לאחר שימוש חיצוני ההמלצה היא להימנע משימוש של שמן שקדים או אגוזי עץ אחרים לאנשים שסובלים מאלרגיה.
    סימוכין:
    Guillet G, Guillet MH. 2000. Percutaneous sensitization to almond oil in infancy and study of ointments in 27 children with food allergy. Allerg Immunol (Paris). Oct;32(8):309-11.

    Teuber SS, Brown RL, Haapanen LA.1997. Allergenicity of gourmet nut oils processed by different methods. J Allergy Clin Immunol. Apr;99(4):502-7.

התגובות סגורות.