לוטאולין המצוי בסלרי ובפלפל ירוק, מפחית תהליכים דלקתיים במח

פלפלים ירוקים

מרכיב צמחי המצוי בשפע בסלרי ובפלפלים ירוקים ומכונה לוטאולין יכול לשבש לןטאוליןמרכיב מפתח בתגובה הדלקתית במוח ובכך לצמצמם תגובה דלקתית בעקבות חשיפה לחומרים מעודדי דלקת ותהליכים גורמי דלקת.
לממצא השלכות על מחקר הזקנה ומחלות כמו אלצהיימר וטרשת נפוצה.

דלקת היבטים חיוביים ושלילים
לדלקת בגופנו יש היבט חיובי והיבט שלילי.
דלקת הינה חלק חשוב מתגובת מערכת החיסון אך לעיתים התגובה הדלקתית היא בעלת ביטוי חזק מדי ואז היא עלולה לגרום לבעיות פיזיות ומנטליות קשות.
לדלקת תפקיד חשוב במחלות עצביות ניווניות ויש לה קשר לכשלים קוגנטיביים והתנהגותיים הנצפים בזקנה.

לוטאולין – עצירת תהליכים דלקתיים במח
מחקר חדש בחן את המרכיב המכונה לוטאולין luteolin אשר נמנה על קבוצת הפלבנואידים הצמחיים, וידוע כעוצר תגובות דלקתיות.
מטרת המחקר היתה לקבוע האם לוטאולין יכול לעצור גם תהליכי דלקת המתרחשים במח והאם ניתן להשתמש בו על מנת להקל על דלקות הקשורות לתהליך הזקנה וכך לשפר את הפעילות הקוגנטיבית.
בתחילה נבחנה ההשפעה של לוטאלין על מיקרוגליאה – אלו הם תאים במערכת העצבית במח שלהם תפקיד מפתח בתגובה החיסונית של הגוף.

כיצד הלוטאולין עוצר את התגובה הדלקתית
כאשר מתרחשת דלקת בכל איבר בגופנו תאים אלו מגיבים ביצירת חומרים המכונים ציטוקינים דלקתיים שהם למעשה שליחים כימיים הפועלים במח על מנת לגרם לפעילות נגד הגורם הדלקתי.
התגובה הזו מלווה בתסמיני מחלה: עייפות, איבוד תאבון, חום, דלקת עצבית ויכולה להוביל גם להרס עצמי של תאים עצביים.
במחקר הנוכחי הצליחו להראות יצירה מכוונת של תהליך דלקתי באמצעות חשיפה של תאי מיקרוגליאה לחומר המכונה LPS ליפופוליסכריד שהינו מרכיב בדופן התא של סוג בקטריות שונות ובשלב השני חשיפה למרכיב לוטאלין.
התאים שנחשפו גם ללוטאלין הראו פעילות דלקתית מצומצמת באופן משמעותי.
נראה כי לוטאולין עוצר יצירה של ציטוקין מרכזי בתהליך הדלקתי, מרכיב זה הינו אינטרלאוקין 6 (IL-6). ההשפעה של לוטאולין משמעותית וכך 90 אחוז מייצור IL-6 נעצר.

קצת ביוכימיה כיצד זה מתרחש?
מסתבר כי לוטאלין מונע ממרכיב המכונה AP-1 (שהינו גורם שעתוק) להקשר לפרומוטר של IL-6 על ידי פגיעה בתהליך הזרחון של פרוטאין קינאז JNK המפעיל את AP-1, בתרבית של תאי מיקרוגליאה.
כל התהליך הנ”ל גורם אם כן, בזכות המרכיב לוטאלין המצוי בשפע בסלרי,בפלפל ירוק ומצוי גם בצמח התבלין פטרוזיליה, להפחתה בייצור של המרכיב הדלקתי.

לוטאולין עוצר גורם שמעכב תהליכי למידה וזיכרון
על מנת לבדק אם הדברים אכן מתרחשים בגופנו ולא רק במעבדה ניתן לוטאולין במים לעכברים במשך 21 יום לפני שהוזרק להם LPS אותו מרכיב שהינו הגורם הדלקתי המשפעל את המערכת החיסונית לתגובה הדלקתית.
ואכן לקבוצת העכברים שהוסף לתזונתם המרכיב לוטאולין, היתה כמות נמוכה בהרבה של IL-6 – מרכיב מרכזי בתהליכי הדלקת, 4 שעות לאחר הזרקת LPS.

ציטוקינים דלקתיים כ IL-6 ידועים כגורם מעכב של תהליכי למידה וזיכרון.
לוטאולין הפחית את כמות ה IL-6 בהיפוקמפוס שהינו איבר מרכזי וחשוב בתהליכי למידה וזיכרון.
אם כן, ייתכן וניתן יהיה להשתמש בפלבנואידים צמחיים דוגמת הלוטאולין על מנת לעכב תגובות דלקתיות במח.

 

מקור לתמונה:

By Jynto (talk) – Own workThis chemical image was created with Discovery Studio Visualizer., CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37721919